Så er der lidt "it-støtte", om man kan kalde det det - men nogle af jer vil gerne gemme et billede på computeren, som man umiddelbart ikke kan hente som et billede. Det er o møgirriterende når man ikke kan det - men jeres computer kan faktisk trylle lidt her! I har nemlig alle på jeres tastatur en tast der hedder "Shift" (pil op ikon) og en der hedder "PrtSc".
OBS - tastaturene er forskellige fra producent til producent, men tasterne sidder ca. som illustreret herover
Så for at gemme et billede på computeren (f.eks. en rute på google maps, et billede der ikke kan hentes osv.) skal du:
- Tryk begge taster ned (Shift+Prt Sc), så tager computeren automatisk et billede af det der er på skærmen.
- Åben PowerPoint
- Højreklik på lærredet og klik "Sæt ind"
- Nu er billedet sat ind, hvis du vil beskære det skal du dobbeltklippe på billedet. Værktøjslinien øverst vil vise "Beskær" ikonet. Klik på det og beskær dit billede.
- Højreklik på billedet, og tryk "Gem som billede". Vælg den mappe og titel du vil gemme billede som.
- Nu kan du bruge sit skærmdump som JPEG billede :)
Grunden til at du skal lægge billedet ind i power point er, at Word ikke har funktionen "Gem som billede" - hvorfor aner jeg ikke, det er faktisk lidt forældet! På en Mac computer arkiverer den billedet i det du laver skærmbilledet (Shift+Prt Sc) - hvilket sparer dig for besværet med at skulle åbne Powerpoint.
Her er lidt skærmbilleder fra min computer (opsætningen er lidt anderledes end jeres)
- men princippet er det samme, så hvis du er mere visuel - så tag et kig på disse :)
Trin 2 og 3
Trin 4
Trin 5
Trin 6
Og så ligger billedet i din mappe.
God fornøjelse med at klikke løs på computerkameraet! ;)
Hey.. Super smart:-). Jeg prøvede det jo under din kyndige vejledning, og det virkede jo bare. Vil helt sikkert bruge metoden fremover.
SvarSletDet lyder godt og det var da så lidt :) Der kommer flere tips hen ad vejen!
Slet